(1623-1662), француз философу
Чындык менен адилеттик – кымындай мык сыяктуу: аны кагаарда эбин таппай, барскан менен таамай мээлеп, дайыма тийбей калабыз. Эгер дадил тийсек да, бырыйта согобуз.
* * *
Адам акылы жетиккен сайын кеменгер адамдарга аралаша баштайт, акылы тайкылар гана кимдин ким экенин ажырата билбейт.
* * *
Эмне үчүн бутунан аксаган адамдарга эмес, акылынан аксагандарга кыжырыбыз көбүрөк кайнайт? Себеби буту аксактар башкалардай түз басалбай турганын моюнга алат, акылынан аксагандар эчкачан кемчилигин моюнга албайт.
* * *
Кемчилдигиңди көрсөткөн адамга миң мертебе ыраазычылык билдир.
* * *
Кулагыбыз жалган сөзгө аңырайган каалгадай ачык, ал эми чындыкка келгенде ийненин көзүнөн тар.
* * *
Мыйзамдын эмнеге негизделип жазылганын изилдеген адам кандай болбосун мыйзамдын чиеленишкен чийкилигине толук ынанат. Эң кокую, эгер ал кай бир кайбарлар токуган мыйзамдагы куулук-шумдуктарга мурда аралашып көрбөсө, канчалаган жылдардан бери эл ошол мыйзамга баш ийип, кастарлап келгенине ачылган оозун далайга чейин жабалбай отуруп калат.
* * *
Эмне үчүн көптөрү көпчүлүктүн айтканынан чыкпайт? Көпчүлүктүн айтканы туура болгон үчүнбү? Жо-ок, көпчүлүктүн сүрү сүр болгон үчүн. Эмне үчүн эски көзкараштар менен эски заң-закүндөргө баш ийебиз? Туура болгон үчүнбү? Жо-ок, себеби көпчүлүк баш ийкеп турганда – көпчүлүккө каршы чуу көтөргүбүз келбейт.
* * *
Эл айтканга кошул, бирок ойду өз алдыңча жүгүрт.
***
Жарандык дүрбөлөңдөн өткөн коркунучтуу балээ жок, андан качып кутулалбайсың. Эгер баарынын эмгегин татыктуу деп шардана кылсаң, ар кимиси алка жакадан алып, наам сурай баштайт.
Которгон Олжобай ШАКИР
Колдоо көрсөтүү
KY
RU
EN
TR