Пирим-молдо. Бул кишинин азан чакырып коюлган ысмы ким экенин айылда аз гана адамдар билчү. Бирок атынан эч ким атачу эмес. “Пирим” кимиси болсо да ушинтип гана кайрылышчу. Азыр ойлосом, ал киши чын эле айылдыктардын пири болгон экен. Союз учурунда динге катуу тыюу салынган маалда ушул Пирим ыслам баалуулуктарын акырындан, билдирбей , көчөгө чыгып даваат айтпай, чоң, кооз мечит салбай, шөлбүрөп-салбыраган кийимдерди кийбей, сакал мурутун өстүрбөй эле айылдыктар арасына ушунчалык жайылтып, кадырын кетирбей жүргөн. Эл чогулган жерде эч кимге сөз бербей бакылдап сүйлөп, акыл айтып адамдардын башын оорутчу да эмес. Кемчилигиңди айтып наалып-накшыбайт эле, дегеле бул кишинин элге мораль окуганын көргөн эмесмин.
Айылдыктардын айтуусу боюнча Пирим биздин айылга өткөн кылымдын 50-жылдарынын аягында келип жайгашкан. Бир нече бир туугандар Баткендин айылдарына бөлүнүп- бөлүнүп отурукташыптыр. Тоонун элине ыслам баалуулуктарын жайылтам деген миссия менен алыстан келген бу киши союз учурунда да элдин терең урмат-сыйына ээ болуп жүрдү. Канчалык динди, ысламды кодулаган менен биздин айылдагы “чоңдор” да Пиримге негедир даай алышчу эмес. Азыр ойлосом, Пиримдин мындай өтө абройлуу бийлиги анын билиминде, адамдык сапаттарында жана жүрүм-турумунда экен. Сылык, бой көтөрбөгөн, үйүнө келген кимди болсо да жакшы кабыл алып, окуп, дем салып берип жөнөтчү. Ушак сүйлөө, айылдыктардын көрсөткөн сый-урматына көөп кетүү, өзүн элден башкача ыйык сезүү бу Пирим молдодо дегеле болгон эмес. Ар бир оозунан чыккан сөзү жүйөлүү, эң негизгиси — бул кишиге келгендер шыпаа тапчу. Наристелер ыйлап, чыргоолонуп калса энелери көтөрүп келишчү, молдонун бир деми менен ыйлаган балдар сооронуп калчу. Табы качкандар, бир түйшүккө, ташпишке малынгандар ушул кишиден дабаа издеп келе беришчү.
Бул киши көпчүлүктөй эле жашап, салган тамы, жеген-ичкени, кийген кийими элден өзгөчөлөнбөгөн. Күн санап убай-чубай келген адамдардан “мага мынча бер” деп дубасын саткан эмес. Байлык да топтогон жок, айылдыктар катарында эле жашады, айылдыктардан айырмаланбаган тиричилик кечирди. Ага “баламды окуп коюуңуз” деп аялдар тандырга жабылган эки нанын да көтөрүп бара беришчү. Эч нерсе таппай калышса аялдар чоң арыктан эки челек суу көтөрүп барып, эшигине чачып дем салдырып алышат эле.
Айылдыктар аны ак сөөк, ыйыктардын тукумунан дешчү. Кийин эс тартып, борбордон билим алып, ары-берини аңдагандан кийин Пирим жыйырманчы кылымдын башында биздин өрөөнгө Аравиядан келген ыслам миссионерлеринин тукумунан экенин билдим.
Пирим-молдого тиши ооругандар да, ичи ооругандар да шыпаа издеп келе берчү. Бала-чака жыгылып, эстен танып калса да, керосин ичип ууланса да тез жардамга телефон чалбай Пиримге чуркашар эле. Айылдыктардын өзүнө болгон мындай чоң ишенимди, үмүттү акташ үчүн Пирим үч уулун медицина институтунан окутуп, бирин терапевт, экинчисин хирург, үчүнчүсүн тиш доктур кесиптерине эгедер кылды. Эми эл керегине силер да жарагыла деди балдарын. Улуу-кичүүдөн, бай менен кедейден бирдей кадыр-барк күткөн бу касиеттү адам балдарын да мыкты тарбиялады.
Бул киши ажылык сапарга да барбады, ысламды минтип-антип тутунгула деп элдин кулагынын кужурун да алып, башына жоолук салбагандарды жаман көрүп тилдеген да эмес. Пирим пенделик кемчиликтердин баарынан өөдө турган. Бирөөдөн капа болуп же бирөөнүн кемчилигин бетине айтып, адамдар тууралуу аркы-терки сөздөрдү сүйлөбөгөн.
Көрсө, анын ысламды тутунуусу такыр башка болгон. Ал өзүнүн аза боюна баалуулуктун баарын сиңирип, анысын пенделик жашоосунда жүзөгө ашырган. Бирди сүйлөп, өзү башканы жасаган идеологдордон эмес. Анын касиети да, кадыры да, ыйыктыгы да ушунда болгон. Ал элди тартипке чакырып, өзүнүн таасиринен пайдаланып аларга ачык жол башчы болоюн деген ойдон алыс эле. Бирок эл көөдөнү, көкүрөгү менен бул кишини пир тутуп, артынан ээрчип, койгон кадамын өпкүсү келген.
Өзүнүн деми, дубасы менен канчалаган кишинин сообуна калды. Азыркы тил менен айтканда, депрессияга кабылган канчанын рухун көтөрүп, жашоого үмүтүн жандырды. Кайгыдан кайышкандын дабаасын ысламдын баалуулуктарынан таап берип, өбөк-жөлөк болду. Пенде деген пенде, ага ушунун баары керек экен.
Ал өзүнүн кеби, баскан-турганы, калайык калкка текши мамиле кылганы менен элди өзүнө тарткан. Анын үйүнө айылдыктар эле эмес, күн сайын башка жактан келгендердин да аягы үзүлчү эмес. Пирим сөздүн түз маанисинде эле элге пир болгон. Акыркы жылдары шайлоолордо, бийлик талашкандар эл арасында өтө таасирдүү бул адамды өз пайдама колдонсом дегендерге да бу киши пенделик кылып аларды ээрчиген жок. Белектерин көтөрүп, дем салганынын акысын өтө мол берип канчалык жагынышса да, “колдоп койгула” деп алардын биринин да кызматын кылган жок. Абийирин акчага сатпаган.
Айылдыктардын рухий тиреги, таянычы, кысталышта жол таап берген жарыгы болуп Кара-Булак айылында Пирим-Тагахан Акматов 60 жылга жакын кызмат өтөдү.
Кийингени таза, жарашыктуу, жүзүнөн нур төгүлүп турган, кыймылы шайдоот бул киши токсондон ашып, жүзгө таяп каза болду. Сөөк койгонго Баткен аймагынын эли көчүп эле келди. Көчө-көйгө эл батпай, Пирим өзгөчө бир сый-урмат менен жерге берилди.
Көп окулгандар
РЕАЛИЗМ АЛКАГЫН БУЗУП ЧЫККАН КЫРГЫЗ СҮРӨТЧҮСҮ
- 28.03.2024
- 12409
Саул Абрамзон: Кыргыздардын туушкандык системасы жөнүндө
- 24.04.2024
- 4862
О'Шакир: Аккорд
- 01.05.2024
- 356
О’Шакир: Адабият тили
- 02.05.2024
- 298
Конкурстук чыгармалар
Биздин Архив
- Май 2024 19
- Апрель 2024 99
- Март 2024 99
- Февраль 2024 73
- Январь 2024 70
- Декабрь 2023 62
- Ноябрь 2023 63
- Октябрь 2023 60
- Сентябрь 2023 34
- Август 2023 50
- Июль 2023 41
- Июнь 2023 38
- Май 2023 50
- Апрель 2023 57
- Март 2023 54
- Февраль 2023 41
- Январь 2023 48
- Декабрь 2022 37
- Ноябрь 2022 25
- Октябрь 2022 32
- Сентябрь 2022 29
- Август 2022 29
- Июль 2022 45
- Июнь 2022 41
- Май 2022 37
- Апрель 2022 42
- Март 2022 49
- Февраль 2022 51
- Январь 2022 50
- Декабрь 2021 59
- Ноябрь 2021 41
- Октябрь 2021 72
- Сентябрь 2021 63
- Август 2021 69
- Июль 2021 83
- Июнь 2021 85
- Май 2021 63
- Апрель 2021 66
- Март 2021 85
- Февраль 2021 74
- Январь 2021 82
- Декабрь 2020 96
- Ноябрь 2020 63
- Октябрь 2020 51
- Сентябрь 2020 67
- Август 2020 56
- Июль 2020 77
- Июнь 2020 32
- Май 2020 43
- Апрель 2020 86
- Март 2020 24
- Февраль 2020 4
- Январь 2020 1
- Декабрь 2019 8
- Ноябрь 2019 2